Aku kan baik

1:32 PM Faz.M 1 Comments

Assalamualaikum...
Kejadian ini berlaku waktu saya di tingkatan 5 dan kesannya buat saya ingat sampai sekarang.

Macam ni ceritanya...

Ada satu hari tu masa dalam kelas saya pergi ke meja seorang rakan. Waktu tu takde cikgu di dalam kelas. Butir bicara waktu itu tidak pula saya ingat. Tapi, satu baris ayat dari rakan saya ini saya masih ingat sampai sekarang. Kenyataannya adalah..

Saya: Yela, aku kan baik.

Rakan saya: Orang kalau baik dia tak cakap dia baik.

Sebaris ayat itu la yang buat saya ingat sampai sekarang. Bernada sarkastik di situ. Masa tu saya fikir mungkin mood kawan saya tak berapa baik. Saya terkedu jugak masa tu. Rasanya saya balas yang saya sekadar bergurau saja dan terus berlalu.

So, apa kesannya pada diri saya sekarang?

Bila teringat situasi tu saya selalu terfikir baik ke saya ni? Hakikatnya saya sangat takut bila orang kata saya ni baik sebab saya tak merasakan saya orang yang begitu. Bahkan saya selalu merasakan orang itu atau orang ini lebih baik dari saya. Saya adalah orang yang sentiasa nak perbaiki diri untuk menjadi orang yang lebih baik dan menjadi hamba Allah yang lebih baik. Itu yang lebih penting sebenarnya.

Saya, anda dan awak semua sebenarnya tak perlukan penghargaan manusia untuk mengatakan kita ni baik kerana bila orang memuji kita Allah jualah yang lebih berhak ke atas pujian itu. Allah telah menjadikan kita sebaik-baik manusia. Kita jualah yang harus bijak memilih sama ada mahu menjadi orang yang baik atau sebaliknya. Wallahua'lam.

Selamat berhujung minggu dan bersiap sedia untuk Ramadan yabg bakal menjelang.

Allahumma balighna Ramadhan
Ya Allah, temukanlah aku dengan Ramadhan.

Thanks sudi jengah.. :)

1 orang bagi komen:

betul tu..kadang2 kite rasa diri kite bukan orang yg baik tp atleast kite berusaha menjadi yg terbaik..insyaallah..anwy..rajin2 la follow blog kita..

http://mashitahrosli.blogspot.com/